PÄIVÄ TALLINNASSA - MERTA, AURINKOA, SHOPPAILUA, NÄHTÄVYYKSIÄ & RANTAMAISEMIA

Mistä on kesäpäivä Tallinnassa tehty? Merestä, auringonpaisteesta, rantamaisemista, nähtävyyksistä, shoppailusta, söpöistä kahviloista, tunnelmallisista ravintoloista ja upeista auringonlaskuista. Niistä oli ainakin meidän päivä tehty :)

Eilen oli ehkä kuumin kesäpäivä ikinä ja lähdin anopin kutsusta sitä hänen kanssaan viettämään Suomenlahden toiselle puolelle. Oltiin yhdeksän jälkeen matkalla kohti Katajanokan satamaa niin täydessä ratikassa, ettei tosikaan. Takanani seisoi siihen tungokseen vähän hankalan mittainen pikkupoika - pojan pää sattui jäämään minun ja kolmen rouvan takamusten keskelle. Sanomattakin siis selvää, ettei kenelläkään ollut kovin helppoa, kun ihmiset seisoivat toisiaan vasten saunaksi muuttuneessa ratikassa.

Tallinnaan meidät vei Viking XPRS ja vaikka laivan sisustus olikin vanhahtava ja vähän kuluneen oloinen oli laivan aurinkokansi melko viihtyisä: livemusiikkia, kylmää juotavaa sekä maisemana upea auringossa kimalteleva meri. Ei valittamista! :D

Helsingin lämpöasteet ei tuntuneet missään verrattuna siihen mikä lämpömassa meitä kohtasi Tallinnassa - luulin melkein saapuneeni Intiaan Viron sijasta. Tarkoitus oli lähteä pyöräilemään, mutta pyörävuokraamolle saavuttaessa saimme kuulla vuokraamon koko kapasiteetin n.200 pyörää olevan vuokrattuna! Ei siinä auttanut muu kuin ottaa käyttöön plan B ja lähdimme ihastelemaan Kadriorgin palatsia ja sen upeaa puistoa. Suunnitelman vaihdos ei jaksanut kauaa harmittaa, sillä Venäjän tsaari Pietari Suuren vaimolleen Katariina I:lle vuonna 1718 rakennuttama kesäpalatsi oli ehdottomasti käymisen arvoinen paikka!

Palatsin kahvilaa voin myös suositella ja kuten lautasellani olevasta napoleon ja macaron leivoksista voi päätellä en ole nyt enää loppukesästä pitänyt kovinkaan hyvin kiinni Bikini Challenge ruokavaliosta :P

Koitimme etsiä ilman karttaa myös Kadriorgin puistoon viime kesänä tehtyä Masao Sonen suunnittelemaa japanilaista puutarhaa, kuitenkin tuloksetta. Näin jälkikäteen karttaa katsoneena olimme kyllä jo todella lähellä puistoa ennen kuin lähdimme kävelemään kohti Piritan rantaa. Siinä paahteessa ei kauaa huvittanut rannalla olla, joten rannan tuntumasta hyppäsimme bussiin kohti kauppoja. Olisimme muuten menneet ratikalla, mutta raitiovanuliikenne oli kokonaan suljettu tietöiden vuoksi :P

Shoppailla olisi voinut pidempäänkin jos olisi ollut enemmän aikaa ja rahaa! :D Aika pienellä budjetilla kuitenkin menin, mutta löysin silti Kaubamajan luontaistuoteosastolta itselleni ihan uuden tuttavuuden eli venäläisen tuotemerkin nimeltä Organic Shop! Organic Shopilla oli tarjota tosi herkullisen näköisiä voiteita, kuorintoja, pesuaineita niin kasvoille kuin vartalollekin ja mikä parasta kuului sarjaan myös kylpytuotteet! Hinnatkin oli tosi huokeita n. 3-10€. Ostin pari naamiota ja yhden kylpysuolan :)

Päivä alkoi olemaan pulkassa ja lähdimme takaisin laivalle. Laivan lähdettyä satamasta suunnattiin Tax Free myymälään ja mulla meinasi lentää silmät päästä, kun näin mitä sinne oli tullut myyntiin! Victoria's Secretin tuoksuja ja voiteita! Alkuhuuman jälkeen olin kuitenkin tosi pettynyt - melkein kaikki parfyymit olivat suorastaan kauheita vaahtokarkki-hattara-alkoholi pommeja. Eteeni ei ole ehkä koskaan vielä eksynyt näin väkisin väännettyjä parfyymeja. Vartalovoiteet ja -suihkeet sen sijaan olivat moni aika onnistuneita ja koska omistan jo yhden voiteen lähti tällä kertaa vartalosuihke mukaan :)

Paluumatkalla laivan perässä porskutti hurjaa vauhtia kenties merivartioston tai puolustuvoimien kumivene, josta siirtyivät laivan sivuun tarkoituksenaan saada kumivene ihan laivaan kiinni. Tässä onnistuttuaan kumivene poistui paikalta. Kyseessä oli varmaankin vain jonkinlainen harjoitus, mutta ainakin matkustajat saivat tästä lisäviihdettä. Pian tämän jälkeen aurinko alkoi hiljalleen laskemaan ja asetuttiin ihailemaan sitä loppumatkan ajaksi laivan ylemmälle kannelle. Helsinki mereltä käsin oli kyllä todella kaunista katseltavaa ja oikein kruunasi koko matkan.

Millaisia Tallinnan reissuja teillä on ollut?

4 kommenttia :

1. Näyttääpä ihanalta reissulta! :)
    Itse en kovin montaa kertaa ole Tallinnassa käynytkään, kun lapsena vanhemmat inhosivat risteilyjä ja vähän vanhempana Turussa asuessa laivat seilasivat Tukholmaan; eka kertani taisi olla kaksvitosena vuonna 2010 :D Sen jälkeen on muutaman kerran tullut käytyä, mutta vanhaa kaupunkia lukuunottamatta ei juurikaan ole tullut kierreltyä nähtävyyksiä. Pitääkin kyllä lähteä kunnon nähtävyyskierrokselle joku kerta, onhan tuo loppupeleissä niin lähellä!

1. Suosittelen, mulla itsellänikin oli viime Viron kamaralla käynnistä aikaa melkein kymmenen vuotta :D Olin silloin kansainvälisellä leirillä Viron maaseudulla ja Tallinnassa käyntiä muistellen täytyy sanoa, että oli kyllä paikat muuttuneet. Positiiviseen suuntaan tietenkin :)

Vanha kaupunki on kyllä tosi kaunis, mutta tosiaan kannattaa lähteä kurkkimaan myös sitä Piritan rannan tuntumaa, josta löytyy paljonkin kivoja nähtävyyksiä. Muistaakseni ennen televisiotornia on jonkin luostarin rauniotkin, jos sellaiset kiinnostaa :)

2. Tallinna on kyllä kiva kaupunki :) muistaakseni toissa syksynä kävin, myöskin anopin kanssa ;) Mutta mulla on kans enemmän kokemusta sieltä keskustan ja Vanhan kaupungin tienoilta. Oliskin kiva seuraavalla kerralla nähdä tällasiakin maisemia (ihania kuvia oot taas ottanut!)

1. Hehe, on kyllä hyvä anoppi-miniä päiväreissukohde tuo Tallinna :D Kannattaa, Tallinna on niin paljon enemmän, kuin pelkkä vanhan kaupungin alue ja tuo Kadriorgin puisto oli kerrassaan upea (harmittaa etten ottanut sieltä enempää kuvia). Kiva kun tykkäsit kuvista ^_^